یکى از سخنان معرفت بخش مولى العارفین امیرالمومنین- علیه السلام- که در بخش سوم نهج البلاغه روایت شده است این جمله است:
«عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم».(1): خداوند را به شکسته شدن تصمیم ها و باز شدن گره ها و به هم زدن نیت ها شناختم.
در این بیان، امام -علیه السلام- براى معرفت و خداشناسى سه راه ارائه فرموده است که هر یک جداگانه براى رسیدن به معرفت الله کافى است و بزرگانى که بر نهج البلاغه شرح نوشته اند دو جمله ى: 'حلّ العقود' و 'نقض الهمم' را عطف تفسیرى (و توضیح) جمله: 'فسخ العزائم' شمرده اند. اما به نظر حقیر، این سه جمله هر کدام مفادى مستقل دارند و هر یک براى خداشناسى و وجود خدا، راه و دلیل مستقلى را نشان مى دهند... .
و اما نظرى که این جانب احتمال مى دهم و با لغت و مفردات کلام هم قابل تطبیق است این است که از این بیان امام -علیه السلام- سه راه براى خداشناسى استفاده مى شود:
1- فسخ عزیمتها.
2- باز شدن گره ها.
3- شکسته شدن همتها.
سخن عمیق شافعى در شأن امیرالمومنین على علیه السّلام
از شافعى [محمد بن ادریس رئیس مذهب شافعى] سؤال شد: «نظر شما درباره على علیه السّلام چیست؟».
در پاسخ گفت:
«چه بگویم در شأن کسى که دوستانش از روى ترس، و دشمنانش از روى حسد، فضائل آن حضرت را پوشاندند، ولى فضائل او آنچنان آشکار و گسترش یافته که شرق و غرب را فرا گرفته است».
منبع: نگاهى بر زندگى چهارده معصوم علیهم السلام، شیخ عباس قمی, ص: 88
به معنای گوش شنوا و فراگیرنده میباشد.
🔹پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به امام علیعلیه السلام فرمود:
🔹 امیرمؤمنانعلیه السلام فرمود:
«من همان (اذن واعیه) گوش شنوا هستم که خدای تعالی فرموده: «و گوشهای شنوا آن را دریابد و بفهمد»».
امام باقرعلیه السلام نیز فرمود:
«اَلْأُذُنُ الْواعِیةُ أُذُنُ عَلِیّ»؛( بحارالانوار، ج 35، ص 329.)
«گوش شنوا، همان گوش علیعلیه السلام است».
🔸لذا در زیارت آن حضرت آمده است:
«سلام بر تو ای چشم بینای خدا و دست گشاده خدا و گوش شنوای او».